Ez meg mi a fene?

Egy blog építőmérnököknek, statikusoknak, építészeknek, szerkezettervezőknek, továbbá mindenkinek aki az építőmérnöki szakma fonákjával ismerkedne.

"Az építőmérnök nem felteszi a kedvenc lemezét, hanem bevasalja."

Utolsó kommentek

Címkék

Archívum

Építő-kocka

Az építőmérnökség napos oldala

Friss topikok

Linkblog

Hallgatói szoftverproblémák - van megoldás?

2008.06.01. 23:19 | MaCabre | 5 komment

Elég nagy fejtörést okoz a tanároknak és a diákoknak is az egyetemen oktatott tárgyakhoz és féléves tervezési feladatokhoz használt szoftverek jogtiszta volta, vagyis az e köré felépült dilemma, miszerint ugye ezek a programok meglehetősen sok pénzt kóstálnak, ami természetesen a kereskedelmi felhasználás esetében nyilván érthető. Viszont a féléves háziknál elengedhetetlen az AutoCad, és a MathCad használata. Diplomaleadásnál például nyilatkozni kell ugye, hogy a felhasznált szoftverek jogtiszták, amit a szigorló mérnök vagy úgy old meg, hogy mérnök papa-mama vagy a már őt alkalmazó cég birtokában van egy ilyen program, vagy letölt egy diákverziót (vagy külön erre az alkalomra biztosított „diplomázó” verziót), ami jó esetben korlátlan kihasználtságot biztosít, rosszabb esetben megvannak a maga korlátai. A harmadik lehetőséget azt hiszem, tudja mindenki, arról felesleges is itt beszélni, ennek a posztnak nem is ez a lényege.

Nézzük sorba, hogy mik azok a programok, melyek egy építőmérnök hallgatónak elengedhetetlenek:

Elsőkén itt van ugye a már fent említett AutoCad. És igazából ez ennek a posztnak az apropója. Ugyanis meglepően kevesen ismerik a jogtiszta felhasználás lehetőségét a diákok körében. A megoldás pedig a következő: az Autodesk co. több oktatási intézménnyel van kapcsolatban a világon, melyekkel szerződést kötöttek a diákok érdekében, hogy az adott intézménybe járó tanulók díjmentesen hozzáférhessenek az Autodesk termékeihez. Többek között a Budapesti Műszaki (és Gazdaságtudományi) Egyetem is közéjük tartozik.

Na és a hogyan: Autodesk Student Community

Regisztrálnod kell, ami pedig a sikeres regisztrációhoz kell: diákigazolvány szám, és egy intézményes email cím. A BME-n elvileg mindenkinek van ilyen email címe, aki odajár, csak aktiváltatni kell. Ezt ITT tudod megtenni, ha BME-s vagy. Ha nem, akkor a saját oktatási intézményed honlapján érdeklődj e felől.


Ezután a szükségese adatokat csak meg kell adnod, és a sikeres login után ezeket a programokat tudod letölteni, és díjmentesen használni:

Autocad Civil 3D (ebben benne foglaltatik a sima AutoCad is), AutoCAD Map 3D, AutoCAD Raster Design, Revit Architecture, Revit Structure, Revit MEP, Revit BIM Solution, Autodesk 3ds Max, Autodesk Inventor, Autodesk Impression, Autodesk VIZ, Autodesk AliasStudio, Autodesk Maya PLE, Autodesk MotionBuilder PLE, AutoCAD Architecture, AutoCAD Electrical, AutoCAD MEP, Autodesk SketchBook Pro

A fenti programok akkor jelennek meg a letölthető opciók között, ha a „Civil Engineer” profilt állítod be, további programok érhetők el, ha építész, gépész, vagy villamosmérnök profilra váltasz. A letöltést segíti egy Autodesk download manager, ami a megszakadt letöltéseket folytatja, a jobbgombos böngészős letöltéssel ellentétben.

AxisVM végeselemes statikai számító és méretező szoftver a következő fontos állomásunk, nem nagyon van építőmérnök, aki ne ismerné a jó kis Axist. Ehhez sokat nem fűznék hozzá, a gyártó oldalán elérhetitek a félévi feladatokhoz tényleg bőven elég korlátozott diákverziót, illetve a diplomázás esetén egy 3 hónapig érvényes, teljes körűen használható diplomázó verziót. A szükséges adatok visszaküldése után kapunk egy licenszfájlt (1-2 munknap), amit a program mappájába másolva az már használható is.

A nagy dilemma a MathCad esetében adódik, ennek ugyanis nincsen diákverziója. Vagyis van, csak éppen még az is fizetős (70 angol font, vagyis kb. 27e HUF), így bár nem kötelező a használata (mert a függvényeket meg lehet írni persze excelben is.. pff..), de az építőmérnök hallgató (inkább mondjuk az, aki szerkezetes) meg van lőve nélküle. Erre egy legális megoldás létezik, ha valaki nem kívánja megvenni a diákverziót: a Hidak és Szerkezetek tanszéke számítógépes laborjának az igénybevétele (ahol régi, ám használható MatchCad van fenn a gépeken).

Címkék: software diák autocad axis mathcad

A bejegyzés trackback címe:

https://epit.blog.hu/api/trackback/id/tr51498539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sanya18 2008.06.02. 01:20:51

Azért azzal vitatkoznék, hogy az Axis diákverziója elég a féléves házikhoz, lásd Mélyépítési vasetonszerkezetek, vagy Héj és felületszerkezetek, esetleg Vasbeton hidak és műtárgyak. Itt a 400 felületelem időnként kevés lehet, ha legalább kb "szakszerűen" szeretnénk a sűrtítéseket is megcsinálni. Az autodesk lehetőségről viszont nem tudtam, köszi :)

sanya18 2008.06.02. 01:50:22

Na megnéztem az autodesket.... szép és jó, csak 4 hatalmas diákverzió feliratot pakol a rajzok köré nyomtatáskor :( ennek eredménye pedig ocsmányul kinéző rajz. gyakorlásra viszont jók lehetnek

students5.autodesk.com/ama/images/housebanner.jpg

MaCabre · http://almos.blog.hu 2008.06.02. 11:48:52

Ez meg a tanszékek hibája, hogy nem olyan feladatot adnak, amit legális verzióval meg lehet csinálni, ha kevesebb elemmel csinálod meg mégis, vagy jó sok elemmel, de tört verzióval, akkor meg ne reklamáljanak... igen, mélyvasbi jogos felvetés...

Az Autodesk vízjel miatt pedig ne aggódj, ki lehet kerülni nyomtatáskor, telepítetted és kipróbáltad, vagy csak ezeket a képeket nézted meg?

sanya18 2008.06.02. 12:23:25

csak a képeket néztem meg, vizsgaidőszak közepén nincs idő ezzel játszani :) Igazából én megértem a tanszékeket is (és helyesnek is tartom) hogy ilyen feladatokat adnak, mert ezek már közelitik a leendő feladatainkat. Egy háromtámaszú gerendát semmi értelme axisban kiszámolni és talán "viszonylag" ritkán is kell önmagában. És valahol azt is megértem hogy a szoftvercégek nem adnak teljes verziót a diákoknak, mert ugye ezzel a saját sirjukat/eladásaik sírját ásnák. A baj hogy a diákok vannak két tűz között :) Amugy meg tudod, nem muszáj mindent géppel csinálni, lehet mathcad nélkül is számolni - ahogy egy tanár mondta [... no comment :) ]

MaCabre · http://almos.blog.hu 2008.06.02. 12:34:32

nna igen... :) számoljunk kézzel...ühhüm...
egyébként meg egyáltalán nem rossz befektetés a szoftvercégeknek a diákokra rászoktatni a programjukat. amelyiknek esze van, ezt csinálja. Az egyetemi évek alatt azt használják amihez a legkönnyebb hozzáférni, ergó amikor kikerülnek a suliból, azokhoz fognak érteni... innentől egyértelmű a képlet. Kihagytam a posztból, de pl a Nemetschek is tök ingyen szolgáltat progit a diákoknak... és full version... Úgyhogy szerintem hozzútávon tervezve mindneképp ez a járható út, a cégek ne akarjanak a diákokon keresni, ha majd elhelyezkednek, bőven ott lesz a cég aki fizet majd mint a katonatiszt
süti beállítások módosítása